כמו צמח בר

כמו צמח בר

calendar 05/05/2013
location בית אריאלה שדרות שאל המלך 25 תל אביב

סיקור הכנס

מטפלים מתחומי הפסיכותרפיה השונים התכנסו ביום שישי, 3 במאי, 2013 בבית אריאלה בתל-אביב, כדי לחגוג את הופעתו של האיגוד החדש: “איגוד ישראלי רב-תחומי לפסיכותרפיה”. בקרב קהל המשתתפים וכן על הבמה ניתן היה לראות זה לצד זה פסיכותרפיסטים מכל גווני הקשת: פסיכולוגים קליניים, שיקומיים ואחרים, פסיכותרפיסטים אינטגרטיביים, גופניים, אקזיסטנציאליסטים ואחרים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנויות ועוד.

כיום אין גוף חיצוני המכיר באיגודי פסיכותרפיה בישראל. איגוד מקצועי אינו זקוק להכרה חיצונית, אבל כינונו של איגוד מקצועי חזק עשוי להוביל להכרה כזאת. צוות ההיגוי הזמין את משתתפי הכנס להירשם כחברים באיגוד ולהפוך לשותפים מעורבים בצמיחתו. הצטרפות של כל חבר נוסף לאיגוד הרב-תחומי תגדיל את כוחו ותאפשר לו להוות קול משמעותי בגיבוש עתידי של מהות ואופי העיסוק בפסיכותרפיה בישראל. אופיו הפלורליסטי של האיגוד עשוי, עם הזמן, להפוך אותו לגוף גדול בישראל הפועל להכרה ולהסדרה של העיסוק בפסיכותרפיה.

כפי שניסח זאת ד”ר יורי סלע, נציג ועדת ההיגוי, שפתח את הכנס: “הפסיכותרפיה אינה נחלתו הבלעדית של מגזר טיפולי ספציפי שיודע משהו אודות הנפש שהאחרים אינם יודעים”. גישה זו אינה מובנת מאליה, שכן כפי שהוא ציין “הרבה פעמים אנחנו מגדירים את עצמנו אל מול ולעומת אחרים”.

בדבריו הדגיש יורי כי “איגוד ישראלי רב-תחומי לפסיכותרפיה”  רואה את העיסוק בתחום כביטוי של מפגש בין-אישי ייחודי. מפגש זה כולל התייחסות טיפולית למצוקה וסבל מחד, ולהתפתחות, מימוש ויצירה מאידך. גישה זאת נשענת על אמונה בפוטנציאל הגלום בהתרחשות בין-אישית אמפטית ללא שיפוטיות, לשם יצירת סביבה תוך-אישית ובין-אישית מיטיבה, עשירה ומעשירה.

ארבעה אנשי מקצוע ותיקים עלו לבמה על מנת לברך על לידתו של האיגוד:

פרופ’ יגאל גינת – פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי, חושב “שהקריטריון המרכזי הוא לא התחום שבו רכשת תואר אקדמי או לא, אלא ההכשרה שעברת בפסיכותרפיה. מה שיש בתקנון האיגוד הרב-תחומי עונה לדעתי על ההגדרה של הכשרה מתאימה לפסיכותרפיה”

ד”ר דיתה פדרמן – תרפיסטית בתנועה ופסיכותרפיסטית, טוענת   “ניכר בקהילה המקצועית צורך באיגוד רחב יותר מזה הכולל רק פסיכותרפיסטים מתחום מסוים, מאחר ויש היום הופעה ופריחה של שיטות טיפול מגוונות שרבות מהן רציניות וטובות”. קיומו של האיגוד הינו אתגר לא פשוט לדעתה,”זה מסע ארוך הדורש  שציבור גדול של אנשים/מטפלים ילמד לפגוש איכויות אחרות” .

ד”ר עומר פורת – פסיכולוג שיקומי, הקביל את הקמת האיגוד להתפתחות של ילד הגדל העובר מעמדה של החזקה ובעלות (“שלי!”) למקום של נתינה ושותפות. “אני בעד אמונה בשפע; ככל שיהיו יותר מטפלים רב-תחומיים יהיה טוב יותר ויינתן מענה ליותר מטופלים”.
ד”ר דן שרון – עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט, הדגיש את חשיבות הרבגוניות שמאפשר האיגוד: “החשיבה הפשיסטית שואבת את הכוח שלה ממקור אחד: היא מנסה להשמיד את כל הגישות האחרות שמתנגדות לה. כששיטה הופכת להיות אידיאל ולא שיטה, אז היא פשיסטית… אם כל האנשים היו מסמרים, היינו מטפלים בכולם באותו פטיש. אולי גם היינו מורידים את ראשי המסמרים, כדי שחלילה לא יחליטו להיחלץ ואז יהיה צורך ללמוד משהו חדש… ככל שנהיה שבויים בשחור ולבן ובספליטינג, כך נהיה בכיעור ובהפקרות. אני מברך על הקמת האיגוד כדי שלא נהי נידונים לנרקסיזם ובדידות”.

סרטונים מהכנס