טיפול נפשי כמארג ללא אורג

טיפול נפשי כמארג ללא אורג

calendar 01/05/2015
location מגדל היובל/קריית הממשלה, משרדי חברת אימפרבה (Imperva), קומה 27 רח' מנחם בגין 125 תל-אביב

סיקור הכנס

יום העיון השני של האיגוד הישראלי הרב-תחומי לפסיכותרפיה עסק ביכולת להאזין לשפות טיפוליות שונות הנעות על ציר גוף-נפש-רוח ולהכיר בדרכים השונות בהן גישות שונות של פסיכותרפיה יכולות לסייע לאדם הסובל. במסגרת פאנל בו השתתפה הסוציולוגית אווה אילוז, התקיים דיון ער בנוגע לכוחה של הפסיכולוגיה בתרבות, ‘פוליטיזציה של הנפש’ ועוד. בחלק האחרון של יום העיון הדגימו שלושה מטפלים בסיועה של שחקנית שלוש גישות טיפול שונות למטופלת אחת.

ד”ר יורי סלע פסיכולוג קליני, פסיכותרפיסט הומניסטי-אינטגרטיבי וחבר בצוות ההיגוי של האיגוד, התייחס בדיברי הפתיחה לצורך בריבוי גישות פסיכותרפויטיות המקיימות דיאלוג זו עם זו, בהשאילו ציטוט מפרופ’ אסא כשר- “סנדלר נדרש ליצר נעליים. מה פסיכותרפיסט נדרש לעשות?”. ומיהר לענות כי פסיכותרפיסט אמור לתת מזור למצוקותיה של הנפש האנושית , ולייצר מרחב בו יוכלו לבוא לידי ביטוי רצונותיה וכמיהותיה.

יו”ר האיגוד צינה גז, פסיכותרפיסטית אינטגרטיבית , רואה באיגוד יצירה של אריג משותף, בעל גוונים רבים, שאין בו אורג אחד, שיהיה נדיב דיו כדי לעטוף כל אדם על מנת להקל על סבלו ובדידותו”,  ומצטטת את דבריו היפים של צ’אונג טסה, שמתייחסים להיעדר אמת אחת הקובעת את הטוב המוחלט:

“מה מאחד את כל הדברים?…כשאדם ישן במקום רטוב, מותניו כואבים והוא ילקה בשיתוק. אך מה על צלופח? כשאדם שוכן על עץ, חיל ורעדה יאחזו בו. אך מה על קוף? איזה מן השלושה יודע את המקום הנכון לגור בו?” (קולות האדמה, עמ’ 22)

בחלק השני של הכנס התקיים פאנל שכלל הרצאה של פרופ’ אווה אילוז, סוציולוגית מוכרת מהחוג לסוציולוגיה ואנתרפולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, אליה הגיבה נעמי אורבך-שבילי, מטפלת ברפואה סינית ופסיכותרפיסטית באוריינטציה דאואיסטית. הפאנל נוהל על-ידי ד”ר גדעון מנדה, פסיכותרפיסט אקזיסטנציאליסטי. שני האחרונים חברים בצוות ההיגוי של האיגוד.

חלקו השלישי של הכנס כלל הדגמה טיפולית קצרה של טיפול בגישות שונות, בהנחייתה של ליאורה מדינה, פסיכותרפיסטית גופנית התייחסותית, וחברה בצוות ההיגוי של האיגוד. מדינה הקריאה את סיפור חייה של המטופלת ‘ג’ודי’, אותה גילמה השחקנית והמורה לאילתור, מיכל גולדברג אייל. לאחר מכן התקיימו הדגמות של שלוש גישות טיפוליות שונות: גישה אינטגרטיבית מזרח-מערב (דורית בן לולו), דרמה-תרפיה בגישת גוף-נפש-רוח לפי המודל לילה (Leelah) – משחק כשלעצמו (דוב בלום-יזדי) וגישה אקזיסטנציאליסטית (בתיה ברק ורבין).

סרטונים מהכנס